Skip to main content

Har du ikke allerede opdateret din webshop i forhold til de nye ODR regler, så kan du nå det endnu – det skal bare være på plads til den 15. februar 2016.

Men hvad er det der ODR for en størrelse?

ODR står for Online Dispute Resolution, og er en ny fælles klageportal som har til formål at give forbrugerne en nem, hurtig og billig adgang til at løse deres uenigheder med en webshop uden at behøve at tage sagen til retten.

ODR-platformen drives af Europa-Kommissionen.

Hvad gør man for at overholde de nye regler?

  • Tydeligt linke til ODR-platformen via hjemmesiden samt dennes handelsbetingelser
  • Oplyse om at ODR-platformen kan anvendes til behandling af klager
  • Inkludere din e-mail i oplysningen om ODR-platformen

Fremsender din virksomhed/webshop tilbud på mail, skal disse mails også indeholde et link til ODR-platformen.

Bemærk: Man skal oplyse uanset om man kun sælger til danske forbrugere eller til forbrugere i andre EU-lande.

Hvordan fungerer det?

Platformen gør det muligt for alle forbrugere at klage på deres eget sprog, da platformen sørger for at oversætte klagen til sproget i det land virksomheden/webshoppen sælger fra.

Indgives en klage får man som virksomhed/webshop besked, og herefter skal man gå ind og oprette en bruger på platformen hvorefter man kan læse klagen og vælge hvilken instans man ønsker der skal behandle klagen. Bemærk det er frivilligt om man ønsker at medvirke.

Eksempel på oplysningstekst til din hjemmeside

Forbrugereuropa.dk har listet nogle enkelte eksempler på hvordan man kan sikre sig korrekt oplysning på sin hjemmeside. Et godt eksempel på dette kunne være følgende tekst:

Oplysning om klagemuligheder

En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her – http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse xx@yy.dk.

 

Daniel Svane Handberg

Autodidakt cand.kreativ med en programmør gemt i maven. Brænder for webudvikling og -design, digital markedsføring og den gode oplevelse på nettet. Ring på 31 50 10 10, eller send en mail på daniel@swanworks.dk. Vil du gerne læse mere om Daniel, kan du gøre dette her.